Zero Waste School переїжджає онлайн: Інтерв’ю з Аліною Носенко, директоркою Klitschko Foundation

Zero Waste School переїжджає онлайн: Інтерв’ю з Аліною Носенко, директоркою Klitschko Foundation

Разом із Klitschko Foundation ми підтримуємо стратегію «Світ без Відходів». Вона полягає в тому, щоб до 2030 року переробляти ту ж кількість упаковки, яку доставляє Coca-Cola на ринок. У 2020 році Klitschko Foundation за підтримки Фундації Coca‑Cola втретє реалізовує проект Zero Waste School, щоб впроваджувати культуру сортування відходів у своїх школах та громадах. Під час програми учасники навчаються культурі сортування, принципам командної роботи та навичкам проектного менеджменту, завдяки чому поетапно планують власні проєкти.

 

Ми поспілкувалися з Аліною Носенко, директоркою Klitschko Foundation про долю проєкту, як швидко перейти на дистанційне навчання та сортуванню онлайн.

 

Як пандемія вплинула на роботу Klitschko Foundation та Zero Waste School зокрема?

 

Минулого року, даючи інтерв’ю для річного звіту, я сказала, що у 2020 році ми будемо більше розвиватись в напрямку онлайн-освіти, планували інтегрувати більше діджитал-інструментів до наших проєктів. Ми хотіли запускати онлайн-курс, але точно не планували переносити усі проєкти в онлайн-простір.

 

На момент впровадження карантину ми вже два місяці готувались до реалізації проєктів. Кінець березня та квітень — місяці активної фази проєктів, бо у цей період ми б мали запустити «Посилку успіху», «Zero Waste School», «Обрії майбутнього» і «ProCharity». Але усі наші плани довелось швидко змінювати через пандемію. Команда перейшла на дистанційний формат роботи, зустрічі почали відбуватись у Zoom, а проєкти довелось перетворювати з офлайн формату в онлайн.

 

Якщо ми вже мали досвід в реалізації офлайн-проєктів і могли робити їх на високому рівні, то онлайн-проєкти стали для нас викликом, бо раніше ми не використовували подібні формати у роботі. Тому в умовах невизначеності ми вирішили діяти зважено, консультувались з лікарями, спостерігали за розвитком подій в нашій державі, за рішеннями різних міжнародних організацій та інших країн, а також вирішили опановувати новий формат реалізації проєктів. Першим проєктом, який ми запустили онлайн, став «Обрії майбутнього», який ми спільно з The Aspen Institute Kyiv цієї весни реалізовували вже вп’яте. Далі в такому ж форматі ми реалізували проєкт «ProCharity» і запустили «Zero Waste School».

 

Розуміючи, що реалізація офлайн-проєктів є надто ризикованою як для учасників проєктів, так і для команди фонду, ми вирішили проводити усі проєкти 2020 онлайн.

 

Як змінилася робота Zero Waste School у 2020 році? Як тепер проходить навчання?

 

 «Zero Waste School» — проєкт для учнів, вчителів та директорів, покликаний запровадити культуру сортування відходів у школах та громадах.

 

Якщо раніше «Zero Waste School» ми планували провести у три заїзди по 25 команд по 3 дні, то тепер проєкт значно розтягнувся у часі. За новими умовами протягом квітня та травня всі 75 команд-учасниць мають пройти навчання. За кожною командою, як і планувалось, ми закріпили менторів — випускників проєкту з досвідом. А також до реалізації ми долучили трьох тренерів — вчителів, які брали участь у «Zero Waste School» у 2018 або 2019 роках, і успішно реалізували свої локальні освітньо-екологічні проєкти.

 

За цей період кожна команда змогла отримати знання про проєктнийменеджмент, комунікації, дізнатися про можливості отримання грантів та про соціальну відповідальність, навчатися сортувати, поспілкуватися з екологами, спеціалістами з фандрейзингу, екоблогерами, громадськими активістами. Ми планували, щоб кожна команда мала 32 години освітніх модулів у межах проєкту. 

 

Зараз ми вже підходимо до завершення навчальної частини проєкту і плануємо реалізацію локальних проєктів.

 

З якими труднощами ви вже стикнулися? А що, можливо, покращилося?

 

Стосовно реалізації проєктів, зокрема «Zero Waste School», то ми бачимо, що навчатись онлайн непросто. Учасникам не завжди легко висидіти лекції перед екраном, також важко підібрати час проведення занять для усіх команд, бо в кожного є своя дистанційна робота, як-от у вчителів та директорів шкіл, в учнів — дистанційне навчання. Також через екран учасників важко мотивувати до дії. І в цьому ми вбачаємо велику різницю між онлайн- та офлайн-проєктами. Все-таки живе спілкування має значні переваги.

 

Але ми намагаємось знайти компроміс, а тому постійно на зв’язку з учасниками через наших менторів, аналізуємо їхні побажання, коментарі і стараємось швидко реагувати та вносити зміни, щоб участь у проєкті була для команд-учасниць максимально ефективною.

 

Скільки шкіл буде проходити навчання цього року?

 

Цього року участь у проєкті беруть 75 шкіл.

 

Якщо школи будуть закриті до кінця року, як вони можуть впроваджувати проєкти у своїх громадах? Як це буде відбуватися?

 

Ми переконані: знання краще засвоюються тоді, коли ми передаємо їх і навчаємо інших. Тому більшість проєктів фонду передбачають реалізацію локальних проєктів.

 

Одним із завдань у проєкті «Zero Waste School» є реалізація власного локального проєкту, який учасники втілюють після того, як пройдуть освітній модуль проєкту.

 

В умовах карантину це один із викликів для учасників і для нас як організаторів.

 

Учасники навчаються через Zoom, тому вони вже професіонали у користуванні цією платформою. Ми пропонуємо учасникам адаптуватись до реалій і шукати унікальні рішення, які вони можуть реалізувати вже зараз. Сьогодні ми бачимо, що серед 1082 заявок на проєкт відібрали саме тих, хто будуть шукати різні способи поділитись знаннями та зможуть долучити до своєї ідеї жителів громади, незважаючи на формат локального проєкту. Також ми вважаємо, що для громад це гарна можливість спробувати для себе нові формати роботи. Карантин — це виклик, але ми віримо, що саме це може дати надію на масштабні зміни навіть за таких умов.

 

Освіта активно діджиталізується, то чому б локальним громадам теж не розвиватись у цьому напрямку?